Studio Serious Games (SG4NS)

"Serious Games – Developing Emotional Competence for Nursing Students" (SG4NS)

Il progetto "Serious Games – Developing Emotional Competence for Nursing Students" (SG4NS) si propone di sviluppare un programma educativo sull'Intelligenza Emotiva da incorporare nei curricula infermieristici europei per gli studenti di infermieristica.

Il progetto integra due dimensioni principali dell’attuale processo di apprendimento attivo e dinamico - simulazione e realtà virtuale, associate allo sviluppo delle competenze trasversali. Nell’era digitale, è fondamentale implementare nuovi approcci a questo processo e una parte di questi sta emergendo nel campo della simulazione e nello specifico sotto forma di Serious Games (SG). Allo stesso tempo, gli studenti oggi sono digitalmente più aperti e predisposti, ma contemporaneamente hanno maggiori difficoltà a sviluppare e gestire le proprie competenze di intelligenza emotiva. L'interfaccia dei SG consentirà di creare un ambiente di apprendimento clinico virtuale, di aggiungere una nuova dimensione alla pedagogia ed offrire metodi e condizioni uniche per l’apprendimento che non sono facilmente replicabili con le modalità educative tradizionali.

_______________________________

The project “Serious Games – Developing Emotional Competence for Nursing Students” (SG4NS) pretends to develop an Emotional Intelligence educational program (course format) incorporated into the European Nursing curricula for undergraduate nursing students.

It integrates two major dimensions of today’s active and dynamic teaching-learning process and transversal skills development. In a digital era, it is fundamental to bring new approaches to this process and a part of them is emerging in the field of simulated practice and specifically on the format of serious games. Simultaneously, students today are more digitally open and gifted but at the same time with more difficulties in developing and manage their emotional intelligence competencies. The Serious games (SG) interface will create a virtual clinic learning environment, add a new dimension to pedagogy and affords unique methods and conditions for instruction that are not easily replicated with more traditional educational modalities.


Transnational Partners Meeting

Dipartimento di Scienze della Salute - Università degli Studi di Genova

Genova, 7-8 Aprile 2022

Il 7 e 8 Aprile 2022 si è tenuto a Genova il Transnational Partners Meeting alla presenza dei rappresentanti delle sei Università Europee partecipanti al progetto SG4NS (Università di Malta, Università di Leon, Università di Suceava “Ștefan cel Mare” di Suceava, Istituto Politecnico di Bragança, Università di Minho e Università di Genova).

La  Coordinatrice del Partner Italiano del Progetto SG4NS  è la Professoressa Annamaria Bagnasco, Ordinario di Scienze infermieristiche presso il Dipartimento  di scienze della salute.

A conclusione del Meeting sono stati presentati i risultati dei due giorni di lavoro nei quali sono stati definiti i contenuti e le strategie pedagogiche (metodi) del Programma educativo. Il programma basato sull’intelligenza emotiva includerà l’interfaccia digitale sotto forma di Serious Games e sarà integrato negli insegnamenti dei corsi di infermieristica delle Università partecipanti.

_______________________________

On 7 and 8 April 2022 the Transnational Partners Meeting was held in Genoa in the presence of the six European Universities participating in the SG4NS project representatives (University of Malta, University of Leon, University of Suceava "Ștefan cel Mare" of Suceava, Polytechnic Institute of Bragança, University of Minho and University of Genoa).

The Coordinator of the Italian Partner of the SG4NS Project is Professor Annamaria Bagnasco, Full Professor of Nursing Sciences at the Department of Health Sciences.

At the end of the meeting, the results of the two days of work have been presented in which the contents and pedagogical strategies (methods) of the educational program were defined. The program based on emotional intelligence will include the digital interface in the form of Serious Games and will be integrated into the teaching of nursing programs of the participating universities.

 

Ultimo aggiornamento 26 Agosto 2022